21 april 2018

Emmausvandrarna talar till mig.

 Under årets mellandagar (mellan Påsk och Pingst) har Emmausvandrarna talat till mig.

1. Om att ha ett öppet sinne så jag förstår ordet. 
2. Om att ha en egen berättelse.
3. Om att va utrustad med Guds kraft 

Ja jag behöver ha ett öppet sinne som brinner av Guds Ord mitt i min vardagsvandring här i Ubon-Pakse. Men jag kan brinna hur starkt som helst .... utan att någon annan vill göra samma sak.

Ja jag kan också berätta med stor upplevelse min livsresa och folk kommer att säger: Oh va fantastiskt du haft det. Men det skapar inte andras iver att berätta om sitt möte med Jesus, om inte Nr 3 finns.

Lösningen som ger ett fungerande LIV till 1 och 2 är Nr 3. Att rustas (bekläddas) med kraft från höjden. Annars blir allt vi gör bara en ny och bättre religion. Ett trevligt och underhållande program. Utan Nr 3 blir det bara mer fångenskap och mer besvikelser längst vägen. Emmusvandrarna stannade upp och såg bedrövade ut.


Endast när vi har på oss Andens kläder .... händer något. Då blir min vandring med Jesus mer än Religion. Då blir det Jesus-Liv som andra längst vägen här i Ubon-Pakse också vill ha, på sin tuffa livsvandring. 

För många år sedan läste jag med stor behållning boken Along the Indian Roads av Stanley Jones. Borde läsa den igen, med nya Ubon-Pakse glasögon.   Ingvar                                                                              .